Annons

Ta vara på Skånes potential som turistdestination för mat och dryck

I veckan stundar påsken, en tid för vila, eftertanke, familj och god mat. Inför påsken kan det dock vara värt att kika lite extra på varifrån maten som man dukar fram faktiskt kommer ifrån.
Publicerad 29 mars 2018
Detta är en insändare i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Redan idag finns gårdsförsäljning av frukt, grönsaker och kött där människor enkelt kan besöka en lokal gård och köpa med sig färska produkter.
Redan idag finns gårdsförsäljning av frukt, grönsaker och kött där människor enkelt kan besöka en lokal gård och köpa med sig färska produkter.Foto: janni rix

Protektionism leder ingen vart men det är samtidigt rimligt att premiera kvalitativa livsmedel och här är svenska livsmedel och bönder som lever upp till våra höga miljö- och djurskyddskrav bra val. Därtill är svenskproducerad mat bättre ur hälsosynpunkt än importerad mat i de fall den innehåller mer antibiotika.

Skåne är Sveriges kornbod och står för 50 procent av all livsmedelsproduktion i landet. Det är också en källa till den så viktiga besöksnäringen med skånsk lokal mat i främsta fokus. Vår region har med närheten till Danmark, ett mildare klimat än övriga landet och härliga sommarkvällar stor potential för turism där människor kan koppla samman en kontinental känsla med god mat och dryck med lokal prägel.

Annons

Idag sker redan gårdsförsäljning av frukt, grönsaker och kött där människor enkelt kan besöka en lokal gård och köpa med sig färska och goda produkter. Utifrån detta torde det knappast vara orimligt för den som besöker en av de skånska vingårdarna att också kunna köpa med sig en lokalproducerad vinflaska. Att öppna upp för gårdsförsäljning av vin ger nya arbetstillfällen, stärker den skånska turismsektorn och vitaliserar regionens attraktionskraft. I Skåne finns idag 51 vinproducenter och av de fem svenska städer som ligger i topp gällande vinproduktion är samtliga skånska.

Tänk bara på möjligheterna med gårdsförsäljning av skånskt lokalt vin. På kontinenten vallfärdar människor till vindistrikt i Frankrike, Italien och Tyskland för att både avnjuta god mat och vin på plats, samtidigt som man även kan köpa med sig en lokalproducerad flaska hem – direkt ur handen på producenten! Att låta skånska vingårdar sälja sina produkter till besökare ökar konkurrensmöjligheten för vinproducenterna, förbättrar tillväxten och stärker hela Skåne som en europeisk mat- och dryckesregion väl värd att besöka.

Skånsk mat och dryck har därför stora möjligheter som turistattraktion. I en opinionsmätning 2016 svarade 86 procent av de tillfrågade svenska semesterfirarna att matupplevelser var en ganska viktig eller viktig del av resan och upplevelsen. Mindre krångel och en liberalare lagstiftning rörande gårdsförsäljning, likt den finska modellen, skulle gynna den skånska turismsektorn oerhört. Fler besökare. Fler arbetstillfällen. Starkare ekonomi. Det vinner vi alla på.

Ann-Charlotte Hammar Johnsson (M)

riksdagsledamot för västra Skåne

Näringsutskottet, regional tillväxt

Annons
Annons
Annons
Annons