Tillväxtfrukost om event och Göingerundan
– Roligt att så många anmält sig, det här är en ny målgrupp för tillväxtfrukostarna, säger Fredrik Persson, kommunens näringslivschef.
På måndagsmorgonen var det dags för en av de Tillväxtfrukostar som Östra Göinge kommun arrangerar för alla bygdens företagare. Frukostarna brukar har olika tema och denna gången var det Göingerundan som ska hållas den 16 maj som stod i centrum.
Då ska folk i bygden lockas ut att hitta på saker och besöka butiker i Östra Göinge, tanken är också att locka besökare från andra närliggande kommuner denna lördag.
Idén till arrangemanget kommer från den gröna näringen som gärna vill visa upp vad de har att erbjuda i sina gårdsbutiker. Idén att haka på handeln och kulturen föddes snabbt. Dessutom kom ett välkommet tillskott i form av Team Rynkeby God Morgon Kristianstad som väljer att förlägga sitt cykellopp till Östra Göinge samma dag. Det kommer att finnas rundor både för de som vill ta sig runt till olika gårdsbutiker och för dem som vill satsa stenhårt på att cykla tolv mil.
– Förra året kom det 160 deltagare från cykelklubbar runt omkring berättar Lina Forsell som i år står för serviceteamet när Rynkeby ska ge sig av mot Paris.
Hon och årets kapten fanns på plats under Tillväxtfrukosten för att berätta om Team Rynkebys verksamhet och vad de tänker kring Göingerundan.
På plats fanns även Petra Kuritzén från Event i Skåne och Per-Erik Nilsson från FK Göingarna. De berättade om sina erfarenheter och upplevelser kring att göra event ihop, med hänvisning till förra årets tio-mila.
– Det vittnar om kraften som finns i Östra Göinge, sade Petra Kuritzén.
Hon var också glad att utmärkelsen som Region Skåne delar ut som årets eventskåning denna gång gick till en liten kommun.
Hon berättade också lite om de effekter som eventet fått både på det lokala näringslivet och hur man nått ut även internationellt.
– Tio-mila gav pengar, nya jobb men framför allt generade det stolthet och uppmärksamhet.
Per-Erik Nilsson berättade om all planering inför den stora orienteringsstafetten och tankarna på att engagera olika föreningar i bygden, totalt fanns 800 funktionärer på plats.
Tipset de båda gav inför Göingerundan är att ska våga samarbeta, även över branschgränser.
Kraft, stolthet, gemenskap och tillväxt var de sammanfattande orden.
Resten av tillväxtfrukosten ägnades åt information kring Göingerundan. Kommunens kommunikatör Katarina Sulau berättade om kommunens tankar och samordningen kring marknadsföringen av Göingerundan.
Kommunen står för marknadsföringen och kommer att ta fram material som ska läggas in på en karta. Materialet ska också kunna marknadsföras i social medier.
– Det enda de som vill vara med behöver göra är att fylla i ett formulär som kommer att läggas ut på hemsidan i månadsskiftet februari/mars, sade näringslivschefen Fredrik Persson.