Annons

Inte mycket till badrike på norringarnas gamla mark

I tisdags togs det första symboliska spadtaget till det nya badhuset på Näsby och samtidigt meddelas att någon redan namngivit badet – Kristianstads Badrike! En namntävling hade varit på plats, Skriver Claes-Göran Hansson, Kristianstad.
Ett namn ska både vara inbjudande för besökare och samtidigt enkelt och kraftfullt att marknadsföra. Att använda ”Kristianstad” är viktigt för kommunens varumärke, svarar Ulrika Cedell, fövaltningschef på kultur- och fritidsförvaltningen.
Nya badhuset • Publicerad 12 februari 2020 • Uppdaterad 14 februari 2020
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Motionssimmaren Asta Franzén, 93 år, fick hjälp av kommunalrådet Pierre Månsson (L) vid första spadtaget.
Motionssimmaren Asta Franzén, 93 år, fick hjälp av kommunalrådet Pierre Månsson (L) vid första spadtaget.

Denna någon visar sig vara Ullrika Cedell med den förpliktigande titeln kultur- och fritidsförvaltningschef. Ganska självsvåldigt har hon åtagit sig att döpa badet. Att kommunens invånare inte fått delta speciellt mycket i framfödandet av detta drygt 500 miljoners bygge är väl känt, men nu fanns chansen att engagera invånarna. En namntävling hade varit på sin plats.

”Ett bad utan utomhusbassäng, hopptorn med mera är näppeligen något rike, snarare ett helt vanlig badhus. Slätstruket är min recension.”

Cedells förslag recenserar hon själv som genialiskt. I ord som lekfullt, upplevelser, särpräglat och igenkännande tycker hon sig uttrycka vad alla kommunens invånare kommer att tycka. Ett bad utan utomhusbassäng, hopptorn med mera är näppeligen något rike, snarare ett helt vanlig badhus. Slätstruket är min recension.

Annons

Tivolibadet anknöt till läget och dess historia och så borde namnet på dess efterträdare också göra. Marken som nu bebyggs tillhörde Norra skånska regementet som hade dansbana, kiosk, simbassäng med hopptorn och idrottsplats på området.

Mitt förslag är: glöm Badriket, utlys en namntävling (första pris kan vara ett premiär dopp) och mitt förslag är Norringebadet.

Claes-Göran Andersson

Kristianstad

Namnet Kristianstads badrike är tydligt och ger möjligheter

I en tid när många söker information genom digitala sökmotorer som Google är det viktigt att använda ordet ”bad” utöver ortnamnet. Det nya badhuset ska bli ett bad för alla, en mötesplats med ett brett utbud för olika åldrar. Här finns bassänger för plask och lek, men också för motion, föreningsverksamhet, undervisning och rehabilitering. Badhuset är uppdelat i olika rum för att besökarna skall kunna välja mellan stoj och lek eller lugn och ro. Mellan träning och undervisning eller relax och avkoppling. En separat bassäng med hopptorn och en relaxavdelning med takterass och flera spännande bastubad blir det också. Detta syftar vi på med ordet ”badrike”.

Namnet Kristianstads badrike följer dessutom också benämningstraditionen för våra fritidsanläggningar och besöksplatser i kommunen, exempelvis Kristianstads Vattenrike, Kristianstads arenaområde och Kristianstads teater.

Representanter från kultur- och fritidsförvaltningen, kommunledningskontoret och miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen har tillsammans tagit fram namnet som även är kommunicerat med våra folkvalda politiker i kommunstyrelsen. Det är alltså inte en persons val i stunden. Jag fick däremot förmånen att presentera namnet vid byggstartsceremonin. Vi tycker att Kristianstads badrike är ett bra namn. Det kommer att göra det nya badhuset rättvisa och skapa attraktionskraft.

Ulrika Cedell

förvaltningschef

Kultur- och fritidsförvaltningen

Annons
Annons
Annons
Annons