Annons

”Vi ska informera mer” säger Skånetrafiken

Skånetrafiken har råkat ut för kritik efter det nya zonsystemet och prishöjningen infördes fullt ut. Men systemet är här för att stanna och några större ändringar är inte att vänta, enligt trafikdirektör Linus Eriksson. I stället ska de utöka informationen.
Kristianstad • Publicerad 20 januari 2020
Linus Eriksson är trafikdirektör för Skånetrafiken.
Linus Eriksson är trafikdirektör för Skånetrafiken.Foto: Karl-Johan Hjertström

Folder hem till alla hushåll i Skåne. Fler försäljningsombud, minst ett i varje kommun, samt installation av 100 nya biljettautomater. Samt fler ombud som kan sälja biljetter. Det är Skånetrafikens recept för att möta resenärernas klagomål, avslöjades under en pressträff med Skånetrafikens ledning under måndagen.

– Vi är 1,3 miljoner skåningar och har byggt lösningar för att det ska fungera för alla. Men det är en utmaning att nå alla grupper och få dem att förstå hur man reser enklast. Nu fokuserar vi på de grupper som har det tuffast, säger Linus Eriksson.

Annons

Var ni förberedda på den här kritiken?

– Vi sa innan att det nog skulle komma en del, eftersom det blev förändringar i såväl priser som biljettsystem. Och de som fått billigare priser hör inte av sig. Men vi har inte varit färdiga med alla delar, som ombuden, och det har gjort att uppgiften blivit större än vi tänkt oss.

Skånetrafiken har identifierat i huvudsak fyra typer av klagomål. De är: kritik mot bristande information, generell kritik mot förändring av biljettsystemet, kritik mot funktioner som saknas eller inte fungerat från dag ett, samt kritik mot höjda priser.

Så er lösning på detta är fler biljettautomater, mer information och få fler ombud på plats?

– Ja, och att förstärka våra kundcenter och hjälpa resenärerna.

– Den här bilden av att det inte går att åka med Skånetrafiken, den stämmer inte. De 15 första dagarna i år har vi sålt fler resor än motsvarande period i fjol. 77 procent av alla biljettköp görs med appen, mot 44 procent för ett år sedan. Så ett skifte har skett.

Han säger att det är ungefär tio procent som upplever att det blivit krångligare att resa.

– Det finns olika skäl. Dels är det en allmän förändring och vi vet att sådana är svåra att ta till sig. Sedan är det priserna som de har synpunkter på. Där görs nu en utredning om priserna som ska upp i nämnden.

Men där är beslutsförslaget att utredningen ska läggas till handlingarna, och att man ska avvakta till juni och då se hur intäkterna påverkats?

– Nu är inte beslutet fattat, jag vill inte föregå den diskussionen.

Annons

En kritik är att de som blippar sitt betalkort på stadsbuss (införs i Kristianstad i vecka 5) bara kan köpa en vuxenbiljett för stadsbuss, och inte fortsätta resan med regionbussar eller tåg.

– Där fick vi göra ett val, det ska gå fort att betala och om det väller på 30-40 personer på en stadsbuss och några ska ladda kort eller förnya, då var det kritik mot att de andra fick vänta och missade sina anslutningar. Vi valde den biljett som såldes mest. Men det är en lösning på gång, vi ska se om systemet kan känna igen ditt kort om du reser vidare inom en timme och införa en sådan lösning.

Finns det planer på att åtgärda huvudpunkterna i kritiken, att ändra zonerna eller priserna?

– Att göra om systemet, då är svaret nej. För de flesta grupper är det enklare i det nya. Under de tio år Jojo fanns hade vi kritik mot det hela tiden. Nu har vi gjort det kunderna frågar efter; en digital lösning, du kan betala med betalkort, det finns extrakort för dem som ändå vill ha det. I stort möter vi upp de stora grupperna.

– Vi tjänar heller inte mer på det nya systemet, uppdraget från politikerna var att det skulle vara kostnadsneutralt. Vi fick in 138 miljoner på det gamla, 136 miljoner på det nya för den här perioden vi jämfört i januari.

Clifford JohansenSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons