Annons

Biljettpriset kan i vissa fall bli lägre med justering

Svar till insändaren av "Kollektivtrafiken måste bli rättvisare", Kb 23/2, av signaturen Kent i bussen.
Publicerad 28 februari 2018
Detta är en insändare i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Hej Kent! Jag har all förståelse för att du inte är nöjd över att de resor du vill göra blir dyrare i vårt nya biljettsystem men jag tänkte försöka förklara hur vi har tänkt.

Skånetrafikens viktigaste mål är att fler skåningar ska åka kollektivt. Hur kollektivtrafiken ska finansieras är något som våra politiker i Region Skåne beslutar om och sedan utför vi vårt uppdrag utifrån de förutsättningarna som vi får.

Annons

Ett sätt att få fler att åka kollektivt tror vi är genom vårt nya biljettsystem som kommer att införas stegvis fram till slutet av 2019 (än så länge finns det bara i vår nya app men längre fram kommer även nya plastkort).

Vi har länge fått höra från många av er resenärer att vårt gamla system med mängder av Jojo-kort och drygt 200 zoner är svårt att förstå. Därför skapade vi ett enklare system helt baserat på avstånd i stället för en massa zoner med olika storlek. Dessutom finns det bara tre olika biljetter att välja bland och raka rabatter för barn och studenter.

I vårt nya system finns det tre zoner. En liten zon är 8 kilometer i diameter, mellanzon är 35 kilometer i diameter och stor zon omfattar hela Skåne. I norra och östra Skåne har den lilla zonen en större diameter, 18 kilometer, för att prisskillnaden inte ska bli alltför stor mellan det befintliga och nya systemet. Men grundpoängen är att sträckan man åker ska kosta lika mycket i hela Skåne för att det ska vara lätt att förstå och uppfattas som ett rättvist system.

Även om vi försökt att skapa ett system med så små prisskillnader som möjligt jämfört med Jojo-systemet så blir det självklart skillnad för vissa när vi ändrar från drygt 200 zoner till tre.

Och för den som reser en sträcka som är precis längre än 35 kilometer, vilket är gränsen för mellanzonen, kan prisskillnaden mellan att resa med Jojo-kort och vår nya app bli stor.

Förvisso kan man då resa i hela Skåne med sin biljett, vilket är en stor fördel främst på en 30-dagarsbiljett, men det är en klen tröst om man bara tänkt resa till exempel mellan Simrishamn och Degeberga.

Fördelen med vårt nya system är då att det i vissa fall går att justera sin resa för att få ett lägre pris. Kanske kan man med en liten promenad hitta två hållplatser inom 35 kilometers avstånd och på så sätt klara sig med en mellanzon som kostar 880 kronor? Det här är inget som alla kan göra men det kan löna sig att se över det.

I vår nya app kan man genom att gå in via ”Biljetter” och ”Köp biljett” enkelt lägga till och ta bort hållplatser och se på kartan hur just din zon förändras. Till exempel ryms hållplatserna Simrishamn Storgatan och Degeberga skolan precis inom en mellanzon. De möjligheterna att optimera och anpassa efter just dina behov finns inte i Jojo-systemet.

Jag hoppas att det här gav lite bakgrund till hur vårt nya biljettsystem är uppbyggt. Hör gärna av dig till oss om du har fler frågor.

Patrik Engfors, pris- och affärsansvarig, Skånetrafiken

Annons
Annons
Annons
Annons