”Går du till mindre och lite annorlunda butiker kan du känna dig lite unik”
En kund behöver hjälp med sin IFK-klocka. Onsdag och matchdag, den måste bara funka. Christian Sandgren fixar remmen och skickar sedan kunden vidare till urmakaren för att få ett nytt batteri.
Han tar sig tid och småpratar. Säger att han gillar kontakten med kunderna lika mycket som själva guldsmedsjobbet.
– Det roligaste är kombinationen av att arbeta med guldet och kontakten med kunderna. Det blir olika arbetsuppgifter under dagen.
Christian Sandgren behöver bara vända sig om från kassan för att sätta sig vid arbetsbordet och löda, laga, gravera och ändra smycken. När hans pappa Carl-Erik Sandgren startade butiken i slutet av 1960-talet låg verkstaden i den andra änden av lokalen.
– Affären var betydligt mindre från början. Den började som bara verkstad. I dag är det mer en affär än verkstad. Så har det varit i fem till tio år. Det handlar om att vi är färre som expedierar, säger Christian Sandgren.
Att bli guldsmed var inte självklart, han kunde mycket väl ha jobbat med något annat. Han tror att det började med att pappa Carl-Erik behövde hjälp i butiken.
Tidigare var de fyra som jobbade i butiken, nu är det han och dottern Elin. Andra och tredje generationen, precis som han följt kunder i flera generationer under sina 30 år i yrket.
– Många av kunderna känner vi. Förr gick mormor och farmor hit, nu är det barnbarnen som kommer, säger han.
Många vill ha hjälp med reparationer och ändringar. Andra vill göra om sina gamla smycken till en present när barnbarnen tar studenten eller fyller jämnt.
Sandgrens guld
Slutet av 1960-talet Carl-Erik Sandgren startar en mindre guldsmedsbutik på Hesslegatan, knappt hälften så stor som dagens butik.
Slutet av 1980-talet Sonen Christian Sandgren börjar jobba i butiken.
Jul och andra högtider drar folk. Många vill köpa presenter och gärna få hjälp.
– Det är väldigt få byten i en sån här butik. Mannen vet vad hustrun blev glad för förra gången hon fick en present, säger Christian Sandgren.
De personliga relationerna är viktiga. Kunder som trivs kommer tillbaka. För en liten butik är det livsnödvändigt. Det är Christian Sandgrens filosofi. Och att små självständiga butiker har fördelar som kedjor inte har.
– Det som är bra i vår bransch är att folk köper en känsla. Jag tror att väldigt många människor vill ha något som inte är likadant som det alla andra har. Går du till mindre och lite annorlunda butiker kan du känna dig lite unik. Sedan styr alltid priset en del.
Den där unika känslan tror han behöver lyftas fram. Den kan stärka stadskärnan. Billigare hyror skulle också hjälpa till.
Själv försöker han tänka att andra städer redan har gått igenom en liknande förvandling när konkurrensen från näthandel och shoppingcenter ökat.
– Jag har kommit dithän att jag tänker att det inte är på liv och död. Det är bara handel. Om det är tio procent av butikerna i centrum som stängt är det 90 procent kvar. Man kan inte göra mer än sitt bästa och hoppas att folk tycker att det räcker.