Annons

Trafikverket dammsuger landet på material och personal

Rälsen har bågnat på grund av värmen, 400 slipers är skadade, några tusen meter signalkabel behöver bytas, bryggor ska lyftas bort och ersättas. Trafikverket har satt in alla tillgängliga resurser för att lösa de omfattande skadorna på södra stambanan.
Hässleholm • Publicerad 16 augusti 2019
Den enorma hettan vid branden fick rälsen att böja sig. Drygt 400 slipers måste dessutom bytas ut.
Den enorma hettan vid branden fick rälsen att böja sig. Drygt 400 slipers måste dessutom bytas ut.Foto: Andreas Örwall Lovén

En grupp personer sitter runt en signalkabel som innehåller 80 mindre kablar. Samtliga ska lödas samman för hand och sedan testas. Oerhört tidsödande, men helt nödvändigt för att tågtrafiken åter ska kunna rulla om en vecka, det vill säga nästa fredag, den 23 augusti.

Ola Malmberg, tf enhetschef för Trafikverket distrikt syd, säger att han aldrig upplevt något liknande under sina 30 yrkesår.

Annons

– Inte av den här omfattningen, den här digniteten. Det är som att bygga en helt ny driftsstation.

Den lagerbyggnad som brann i onsdags stod i princip kloss intill kontaktledningen. Stålkonstruktioner smälte och räls böjdes av den enorma hettan.

Varje kabel innehåller 80 mindre kablar. Allt ska lödas ihop för hand. Det handlar om några kilometer signalkabel.
Varje kabel innehåller 80 mindre kablar. Allt ska lödas ihop för hand. Det handlar om några kilometer signalkabel.Foto: Andreas Örwall Lovén

Annika Canaki, Trafikverkets distriktschef för underhåll, säger att reparationsarbetet troligen skulle ha tagit åratal om det handlat om ett nybygge av samma omfattning, inklusive planering.

– Trafikverket hämtar in material från andra underhålls- och nybyggnadsarbete runt om i Sverige. Det är specialmaterial som annars har lång leveranstid.

Ola Malmberg, tf enhetschef på Trafikverkets distrikt syd, övervakar arbetet.
Ola Malmberg, tf enhetschef på Trafikverkets distrikt syd, övervakar arbetet.Foto: Andreas Örwall Lovén

Kraftsamlingen är nödvändig för att få igång den infrastrukturella pulsåder som södra stambanan utgör.

– Att trafiken står still innebär en samhällsekonomisk jätteförlust. Den är gigantisk, säger Annika Canaki.

Trafiken i alla väderstreck, och inte bara stambanan, påverkas. Det beror på att man är tvungen att stänga av strömmen till hela spårområdet under arbetet.

Annika Canaki, distriktschef för underhåll, berättar att Trafikverket dammsuger specialmaterial från hela landet.
Annika Canaki, distriktschef för underhåll, berättar att Trafikverket dammsuger specialmaterial från hela landet.Foto: Andreas Örwall Lovén

Arbetsområdet i sig är begränsat till ett par hundra meter. Reparationsarbetet är indelat i treskift, där 30 personer arbetar per skift.

Prognosen som säger att trafiken kan öppnas nästa fredag, den 23 augusti, klockan 20.00 är osäker. På söndag kväll kommer Trafikverket att stämma av med entreprenörerna och därefter kommer en ny prognos.

Andreas Lovén
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons