1. Avdelningararrow-down
  2. Orterarrow-down
  1. Tjänsterarrow-down
  2. Annonseraarrow-down

Slöjan kan inte jämföras med schampoo

Imamen Abd al Haqq Kielan berättade i SVT Opinion på torsdagen att muslimska flickors val att bära slöja kan jämföras med att svenska tjejer val att schamponera sig. Men den som inte tvättar håret riskerar inte att bli slagen med basebollträ.

Några av Eskilstunas politiker vill förbjuda slöjor i för- och grundskolan för att ge de unga frihet, och en av dem som fick argumentera emot i tv-debatten var imamen Abd al Haqq Kielan, som menade att det inte finns någon sanningshalt i att slöjan skulle vara en symbol för hedersförtryck. Det var tydligen bara ”några lobbyister” som menade det, och att säga så var att attackera muslimerna. Han pratade om att unga nu var oroliga över att politikerna skulle riva av dem kläderna.

Attack? Lobbyister? Riva av kläderna? Hur kan någon helt oemotsagd få vräka ur sig sådana överdrifter i svensk public service-tv utan att få fakta emot sig?

Nåväl. Tvång var det då rakt inte tal om, menade imamen. Det var snarare en fråga om att små tjejer ville härma sina storasystrar och var ”precis som svenska tjejer i skolan. De klär också på sig, de sminkar sig, de schamponerar sig, de försöker vara lite vuxnare och så. Ska det också förbjudas?”

Detta är en ledare i Kristianstadsbladet. Kristianstadsbladets politiska hållning är liberal.

För att verkligen visa sin ståndpunkt återupprepade han samma budskap igen och la till att smink och schampoo verkligen var en fråga om sexualisering!

Ja, kanske vill tonårstjejer med pirr i kroppen attrahera killar, men skillnaden mellan dem och flickorna under slöjan är rätt stor.

De som lever i hederskulturer är ofta mycket hårt hållna av sina familjer. Inte alla måste lyda lika tuffa regler, men i hederskulturer är det viktigt att en flicka är kysk, annars drabbas hela hennes familjs heder.

Det betyder att man bevakar varandra. Och det leder till extremfall där en 19-årig man i Karlskrona förra året slog sin 14-åriga lillasyster flera gånger med ett basebollträ. Flickan berättade att brodern kom in i vardagsrummet och sade ”varför har du inte sjal på dig? Du får inte gå ut utan sjal.”

Eller till att en 9-årig flicka i Uppsala som inte vill ta på sig slöja blev slagen med tillhyggen av sin mamma som även dunkade hennes huvud i väggen. ”Flickan hävdade att även pappan var delaktig i brottet genom att uppmana mamman att slå dottern hårt.”

Eller till att en flickan blev slagen i ansiktet av sin styvmor eftersom hon vägrade bära slöja under skoltid. ”Styvmamman har även kallat henne hora och hotat med att raka av resten av flickans hår”.

Eller till att det finns koranskolor här i landet där barn bland annat får lära sig vilka kläder de ska bära. I en ska flickor ha fått lära sig att om de inte bär sjal kommer de att brinna i helvetet, enligt en rapport från MSB.

Vi kan inte blunda för dessa berättelser för då blundar vi för flickorna.

Åter till imamen som deltog i SVT Opinon och jämförde slöjor med schampoo. Han intervjuades 2004 om sina åsikter och de är långt från de svenskfeministiska om man säger så.

”Det är tveksamt om kvinnor bör ha rätt till ett eget socialt liv utanför hemmet”, sa han. ”Om kvinnan vill besöka muslimska väninnor går det bra, men om mannen säger nej, så är det nej”.

Han tyckte att det var konstigt att det var okej att homosexuella gifter sig fast det inte är tillåtet att ha fyra fruar.

”Kvinnan har inte rätt att ingå äktenskap på eget initiativ, det är pappan, brodern eller någon annan manlig anhörig som bestämmer vem hon ska gifta sig med”.

Slöjan är en muslimsk handling och ”det är en synd att inte bära slöja”, berättade imamen.

Jomen hoppsan hejsan fri vilja… Om man drillas i att det är en synd, om man får pisk av sin mamma, om man blir kallad hora och hamnar i helvetet om man inte döljer sina behag för att männen inte ska bli upphetsade, då är det nog inte så lätt att slänga sjalen och svänga med håret.

Det är definitivt inte lika lätt som att strunta i att tvätta håret.

Att säga så är ingen attack mot muslimer eller de flickor som bär slöja; det är en feminists självklara inställning – ett försök att befria människor som förtjänar bättre.

Läs gärna även dessa ledare

Hela intervjun i en artikelserie: Släkten är värst, finansierad av EU

Mannens mark eller husets härskarinna

– Det är tveksamt om kvinnor bör ha rätt till ett eget socialt liv utanför hemmet, säger imam Abd al Haqq Kielan, före detta Leif Karlsson. Det är en illusion att förverkliga sig själv.

– Jag förstår inte Sverige och dess lagar. Det är okej att homosexuella gifter sig men det är inte tillåtet att ha fyra fruar. Jag har synnerligen svårt att förstå homo-äktenskap.

Leif Karlsson eter sedan trettio år tillbaka Abd al Haqq Kielan och är numera muslimsk imam. Han är dessutom ordförande i Svenska Islamiska Samfundet. Han menar att en av hans viktigaste uppgifter att integrera islam i det svenska samhället.

Abd al Haqq Kielan betyder fritt översatt sanningens underdånige tjänare. En muslimsk imam har ungefär samma funktion som en präst; att vara vigsel- och begravningsförrättare, hålla i böner och fungera som rådgivare åt de muslimska medlemmarna.

Vi hälsar utan att ta i hand; en muslimsk man hälsar aldrig på en kvinna genom handskakning. Trots det ger Abd al Haqq Kielan ett ödmjukt och vänligt intryck. Han är mycket tillmötesgående och svarar gärna på mina frågor. Utom vid ett par tillfällen.

På frågor om olika kvinnoorganisationer som arbetar för kvinnors rätt i samhället blir svaren att han inte känner till dem eller ”jag vill inte tycka på papper”.

Han tar emot mig i församlingens lilla oansenliga lokal, belägen på bottenvåningen i ett vanligt bostadsområde i Årsta, strax söder om Stockholm. Ytterdörren skyms av en svart bastant gallergrind. En liten dekal på fönsterrutan skvallrar om att här har även a Islamska Akademin sin lokal.

En av mina huvudfrågor är om imam Abd al Haqq accepterar det sekulariserade samhälle vi har i Sverige, med ett demokratiskt statsskick, överordnat religiösa samfund?

Han citerar sig själv ur antologin Minaret (2003) ”Sverige är ett sekulärt land, det får vi acceptera. Det finns plats för oss alla, och vi måste hålla samma i samhället. Det som håll r oss samman är att vi alla är svenskar, här och nu. Men så länge vi inte till fullo inser att vi faktiskt är svenskar kommer vi inte a vårt ansvar hela vägen ut...”

– Jag har inget emot samhället men det försöker knäcka oss när vi försöker få rätt att utöva vår religion säger han se an. Den rätten har vi enligt FN: s deklaration om mänskliga rättigheter.

Vad tycker imamen Abd Haqq Kielan om kvinnor som vill arbeta och förverkliga sig själva i yrkeslivet ?

– Det är en illusion att förverkliga sig själv, hävdar han tveklöst. Ett liv går inte ut på att ha ett jobb och tjäna pengar. Syftet med livet är att dyrka Gud. Om man söker en tryggad ekonomis ställning är det ok om en kvinna vill arbeta. Enligt islam tillfaller kvinnans lön henne själv. en en muslimsk kvinna har inget emot att inte arbeta om hon är starkt troende. Mannen ute och sliter och släpar och det är kvinnan som sköter hemmet, säger Abd al Haqq med ef ertryck.

– Hur tror du framtiden ser ut när det gäller de muslimska kvinnorna och deras möjligheter att integreras i det svenska samhället och yrkeslivet?

– Det är bra om fler inom vår grupp blir utbildade men det finns inga resurser för dessa frågor i det svenska samhället, de medel som finns är som ”en pinne i Ålands hav”, svarar Abd al Haqq med ett leende. Det borde finnas skattelättnader så att vi själva kan sköta dessa frågor och se till att de muslimska kvinnorna får det lättare. Det är en fördel för mannen om kvinnan har en utbildning, eftersom det gynnar barnen om deras mamma är allmänbildad. Men det är föräldrarna som ska ordna att kvinnan får en utbildning före äktenskapet.

Jag undrar hur han ser på frågan om jämlikhet mellan könen.

– Män och kvinnor har olika roller, men är lika inför Gud. Kvinnan är jämlik mannen inom islam. Där är hemmet kvinnans territorium sedan 00-talet och det är hon som bestämmer. Även i Sverige visar statistiken att svenska kvinnor är de som sköter hemmet.

– Vad har kvinnan för roll inom familjen, anser du?

– Hennes roll är inte i första hand att behaga mannen, men hon har fina kläder under sina döljande tyger, säger han men ett leende. Kvinnan ska sköta familjen på alla sätt utom när det gäller försörjningen. Den tar mannen hand om. Äktenskapet inom islam är inte baserat på kärlek. Hur ska man kunna bli kär när kvinnan alltid slår ned blicken hela tiden i kontakter med det manliga könet? säger han och skrattar till.

– Man kan inte bedöma varandra sexuellt heller, fortsätter Abd al Haqq Kielan. Kvinnan har inte rätt att ingå äktenskap på eget initiativ, det är pappan, brodern eller någon annan manlig anhörig som bestämmer vem hon ska gifta sig med, men kärleken kan ofta uppstå inom äktenskapet.

Imam Abd al Haqq Kielan tycker att mannens uppgift är att försörja sin familj och ge den trygghet enligt islamskt livsmönster. Mannen ska bekosta både flickors och pojkars utbildning. Vid val av fru går man efter likhetsprincipen, vilket innebär att båda parter har så mycket likheter om möjligt i bakgrunden, för att förstärka sin egen position. Kvinnan har alltså rätt att fortsätta det liv hon hade innan giftermålet; har hon levt i lyx kan hon inte gifta sig med en gatsopare.

Han har själv konverterat men inte lyckats få alla sina döttrar att bekänna den islamska t n. Abd al aqq Kielan hade helst velat utse deras män.

– Jag kan inte göra så mycket åt dem nu, tyvärr. Mina döttrar sköter själva sina svenska liv, säger han uppgivet. Men skulle jag välja åt dem blev det svårt, det är inte lätt att hitta bra män.

– Har de ett fritt val, menar du?

– Man kan inte hindra folk i det svenska samhället. Det går inte att kedja fast människor – det är inte önskvärt.

– Vi antar att de var muslimer, men ändå valde en ”icke muslimsk man”, hur skulle du reagera då?

– Negativt, det skulle innebära att de lämnade islam och då skulle vi förlora kontakten. Det blir automatiskt en barriär emellan, säger han och slår ut med händer-na för att understryka vad han menar.

– Vad tycker du om att dina döttrar utbildar sig och arbetar efter giftermålet?

– Det är positivt om de är självförsörjande och bidrar till sitt uppehälle. Men inom islam är det mannens ansvar att hyra in en amma, han är även tvungen till att anställa ett hembiträde. Husets härskarinna har inget tvång till marktjänst, eftersom hennes ansvar bara är barnen, resten sköter tjänstefolket. Det är mannen som betalar inom islam. Kvinnan kan jobba och hennes make inte hindra henne.

– Tycker du personligen att det är viktigt att muslimska invandrarkvinnor lär sig svenska?

– Ja, annars kan hon inte ha kontakt med sina barn. I dag kan fler invandrarkvinnor bättre svenska än sina män.

– Kan detta vara ett hot mot familjen på något sätt, tror du?

– Nej, inte mot islam. Men mot vissa familjestrukturer kan det vara ett hot, då systemet bygger på att kvinnor ska hållas som slavar. Men de läser inte Koranen och vet inte vad den betyder, säger han och skakar på huvudet samtidigt som hans blick sveper bort mot ett av hörnen i rummet. Där är väggarna täckta av orientaliska mattor för att bereda plats för bönestunderna.

– Att kedja fast kvinnor och hålla dem som slavar är inte önskvärt, säger du. Men vad anser du om kvinnans rätt till ett eget socialt liv utanför hemmet?

– Det är tveksamt. Om kvinnan vill besöka muslimska väninnor går det bra, men om mannen säger nej, så är det nej, svarar Abd al aqq Kielan med en tydlig skärpa i rösten. Jag har tidigare under dagen besökt en moské och f derar över varför kvinnorna måste be längst bak i bönsalen?

– Det finns ingen skillnad i värde mellan man och kvinna men en muslimsk man måste på olika sätt skydda sig från att bli okoncentrerad. Kvinnorna ber därför längst bak i moskén. En man kan inte ligga och be med en kvinna framför sig.

– Men då ligger ju kvinnorna bakom er, konstaterar jag lite naivt.

– Män ser inte lika frestande ut för kvinnan, svarar han bestämt.

– Om ett äktenskapsbrott begås av en kvinna inom islam, hur ser du på det?

– Det är ett oerhört brott!

– Är det lika allvarligt om mannen är otrogen? undrar jag.

– Enligt Mose nedärvda lag är det dödsstraff genom stening för båda könen men det ska vara fyra vittnen som har sett allt och då är det verkligen alla detaljer man menar. De hårda straffen visar hur allvarligt vi muslimer ser på detta, men det är som sagt svårt att bevisa något med de villkor som finns i lagen, säger han och tillägger att det nästan aldrig inträffar att någon ertappas på detta sätt.

- En man får ha fyra fruar inom islam, betyder det att han i princip inte kan begå äktenskapsbrott?

– Utanför stallet är det ett äktenskapsbrott om mannen har en annan kvinna. Men jag förstår inte Sverige och dess lagar. Det är okej att homosexuella gifter sig men det inte är tillåtet att ha fyra fruar. Jag har synnerligen svårt att förstå homoäktenskap.

– Om en muslimsk man vill ha skilsmässa, är det riktigt att det räcker att han uttalar orden ”jag vill skilja mig” tre gånger? frågar jag skeptiskt.

– Ja, det stämmer, svarar Abd al Haqq, men då blir mannen skyldig kvinnan en hemgift. Om det är kvinnan som vill skiljas, är det hon som får avstå hemgiften.

Vi diskuterar avslutningsvis den omdebatterade slöjan och imamen säger att han inte vill döma de kvinnor som väljer bort slöjan.

– Vi förstår de kvinnor som inte vill använda slöja, vi vet hur det är i samhället. Slöjan accepteras inte och detta basuneras ut i TV av Elfsberg och andra personer i olika medier. Desto mer påhoppade blir vi av svenskarna. Slöjan är en muslimsk handling och det är en synd att inte bära slöja. Om nu samhället tvingar kvinnorna att inte använda slöja blir det lättare att förstå att de vill offra den, säger imam Abd al Haqq Kielan. Slöjan är en nödvändighet om islam, men vi dömer inte flickor.

Susanne Scheibe, susanne.scheibe@faceeurope.sePublicerat 2004-04-20