Annons

Biblioteken kan vara mycket mer än fysiska mötesplatser

De senaste veckorna har vi kunnat läsa i olika debattinlägg om den viktiga roll folkbiblioteken spelar i samhället och för medborgarna. Det har skrivits om biblioteket som ett nav kring vilket en hel by rör sig, om biblioteken som frizon för läsning och inhämtning av kunskap och information, om biblioteken som en bro in i framtiden, om bibliotekens funktion som demokratisk, kulturell och social mötesplats. Som chefer för biblioteken i Kristianstad är vi glada och tacksamma för det engagemang som visas för verksamheten, skriver Kristianstads bibliotekschef Magdalena Jeppson och biträdande bibliotekschef Pernilla Tomasson.
Biblioteken • Publicerad 27 april 2020
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Magdalena Jeppson, bibliotekschef i Kristianstad, gläds år det starka engagemanget för biblioteken.
Magdalena Jeppson, bibliotekschef i Kristianstad, gläds år det starka engagemanget för biblioteken.Foto: Tommy Svensson

Biblioteken och bibliotekspersonalen har genom alla tider varit fenomenala på att anpassa sig och hänga med i samhälleliga förändringar. Vare sig det handlar om kunskapslyft för vuxna, barn som läser mindre, den digitala klyftan eller en global pandemi, utformar biblioteken nya strategier, är flexibla och hittar vägar framåt.

Detta märks extra tydligt i nuvarande samhällssituation, en tid av oro och förändrade sociala vanor. Biblioteken håller fortsatt öppet och ger service utifrån de riktlinjer som gäller. Varje dag arbetar personalen outtröttligt med att tillgodose besökares behov och önskemål. För att detta ska fungera på ett bra sätt är det viktigt att alla tar sitt ansvar och respekterar varandra.

”När de fysiska kontaktytorna minskar och evenemangen blir färre, ställer biblioteken om till andra alternativ: digitala bokprat och sagostunder, take away-service...”
Annons

När de fysiska kontaktytorna minskar och evenemangen blir färre, ställer biblioteken om till andra alternativ: digitala bokprat och sagostunder, take away-service, utökad Boken kommer-verksamhet, utomhusbibliotek med pop up-cykel med mera. Personalen har många goda idéer och förmåga att se nya möjligheter. När medborgarnas behov förändras, förändras biblioteksverksamheten.

Visionen för folkbiblioteken i Kristianstad är att fungera som ETT bibliotek med 15 dörrar. I Skånes till ytan största kommun är det idag en utmaning att upprätthålla denna vision och utveckla alla bibliotek till livaktiga mötesplatser som tillgodoser medborgarnas varierande behov. Vi står också, liksom merparten av landets kommuner, inför ekonomiska utmaningar. Den något för stora kostymen behöver sys in för att passa framtida mått.

”Vad gäller de bibliotek som figurerat i de olika debattinläggen, vill vi poängtera att inga politiska beslut är fattade.”

Vad gäller de bibliotek som figurerat i de olika debattinläggen, vill vi poängtera att inga politiska beslut är fattade. Det som presenterats är ett underlag framtaget på tjänstemannanivå utifrån ett uppdrag att visa olika vägar att göra effektiviseringar om de ekonomiska ramarna måste krympas.

Vi är förvissade om att biblioteken även i framtiden kommer att spela en stor roll i vår kommun.

Magdalena Jeppson

bibliotekschef i Kristianstad

Pernilla Tomasson

biträdande bibliotekschef med ansvar för filialverksamheten

Annons
Annons
Annons
Annons