Annons

Kanalgatan är ett första steg för cykelstaden

Vi ser fram emot att Kristianstads kommun harmoniserar sin redovisning med undersökningen, det är ju fjärde gången Kristianstad deltar med liknande låga budget. Det skulle skapa mer förtroende, skriver Rune Stenholm Jakobsen, Naturskyddsföreningen i Kristianstad och Bromölla i ett svar till tf anläggningschef Rickard Wilhelmsson (12/6).
Cykelstaden • Publicerad 23 juni 2020
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Cykelnätet i Kristianstad måste kopplas ihop med kransorterna.
Cykelnätet i Kristianstad måste kopplas ihop med kransorterna.Foto: Fredrik Sandberg/TT

Låt oss titta lite på vad det är för storlek på anslagen vi skulle vilja se. ”Ny cykelinfrastruktur” ligger genomsnittligt på 216 kronor/invånare för de mellanstora cykelkommunerna för år 2020. Det motsvarar alltså cirka 85 000 x 216 = 18,4 miljoner kronor. Kristianstad budgeterade för 73 kronor/invånare, alltså cirka 6,3 miljoner kronor. Ser vi på drift och underhåll är genomsnittet 94 kronor/invånare vilket motsvarar cirka 8 miljoner. Kristianstad har budgeterat 0 kronor som förståeligt nog är fel. Tf anläggningschefen kunde informera oss om att det används 20 milj sammanlagt på bilväg, cykelväg och gångväg. Antal anställda är genomsnitt 1,8/100 000 invånare för planering och utveckling och 0,9/100 000 invånare för påverkanssatsningar. Kristianstad har redovisat 0,1/100 000 invånare för båda.

Det är lovande att kommunen har satt bra målsättningar såsom ”cyklisternas anspråk ska prioriteras framför bilisternas”. Trafikplan 2019 och Åtgärdsplan Cykel (U8) är, tillsammans med kampanjer, kärnan i att få en cykelstad att växa fram. Vi välkomnar storsatsningen på cykelvägen längs Kanalgatan då den är ett huvudstråk i staden. Vi ser det som ett av de första stegen på vägen mot en bra cykelstad, där vi enligt trafikplanen bland annat får högkvalitativa huvudcykelstråk mellan centrum och stadsdelscentrum, ett cykelnät som blir mer enhetligt och orienterbart och cykelvägar i centrum som blir tydligt separerade från bilväg. Det är de stora utmaningarna och de kräver mycket stora satsningar. Enbart projektet på Kanalgatan kostar ju 26 miljoner kronor. Cykelstråken från landsbygden ska också samordnas med cykelstråken i staden, vilket lär bli ett omfattande projekt. Jämför vi de använda medlen för år 2019 med det som är budgeterat för år 2020 är det en kraftig nedgång från 9 miljoner till 6,3 miljoner. Låt oss hoppas att detta istället ökar rejält framöver.

Annons

Vi ser fram emot nästa års Kommunvelometer där vi förhoppningsvis kan bli stolta över en bra ranking och få se jämförbara redovisningar. Vi är många som gärna bidrar till det konstruktiva och stöttar cykelkampanjer.

Rune Stenholm Jakobsen

Naturskyddsföreningen i Kristianstad och Bromölla

Annons
Annons
Annons
Annons