Annons

Lite empati för en 90-åring kan man väl visa

Jag är minst sagt arg och upprörd över hur man behandlar äldre människor på akuten i Kristianstad, skriver Ewa Elowsson efter en händelse i slutet av förra veckan då hennes 90-åriga mor blev tvungen att uppsöka vård.
Sjukvården • Publicerad 1 juni 2020
Detta är en insändare i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Den omskakade modern blev inte ens erbjuden ett glas vatten.
Den omskakade modern blev inte ens erbjuden ett glas vatten.

Min mor som är 90 år och dessutom i det närmaste blind får en yrselattack och ramlar hemma. Jag konstaterar att hon slagit upp ett rejält sår på benet och lägger om det . Ser till att hon mår ganska bra och åker hem. Senare under dagen får hon fruktansvärt ont i benet och larmar hemtjänsten. Personalen anser att hon behöver komma i kontakt med sjukvården och larmar ambulans samtidigt som jag blir uppringd.

När jag kommer dit ser jag att det ser betydligt värre ut och benet är mycket svullet. Hon blir hämtad och jag pustar ut och tänker att nu blir hon omskött på bästa sätt ….

Annons

Trodde jag, ja. Jo, hon blev röntgad och det var inga frakturer. När jag kom upp på morgonen halv sex ser jag att jag har fyra missade samtal från hemligt nummer (sjukhuset). Det första är ringt 02.40 … Jag blir naturligtvis orolig men hinner inte agera förrän det ringer och det är från akuten. Blir informerad om att min mor kan hämtas.

”Jag är medveten om att vi befinner oss i ett speciellt läge med tanke på pandemin men vanligt sunt förnuft och empati borde väl fortfarande finnas.”

När jag anländer till sjukhuset finner jag min mor omskakad och ledsen i en säng, hon har inte ens blivit erbjuden ett glas vatten! Jag är medveten om att vi befinner oss i ett speciellt läge med tanke på pandemin men vanligt sunt förnuft och empati borde väl fortfarande finnas. När personalen talade om för henne att hon kunde åka hem 02.40 sa hon att hon kunde inte det eftersom hon inte hade några nycklar med sig då ifrågasätter personalen hur hon kan åka iväg utan nycklar? Jag tror faktiskt inte att det är det första man tänker på när man ledsen och chockad ligger på golvet med smärtor, eller hur? Personalen var även väldigt tydlig med att informera henne om att det var alldeles för dyrt att låta henne stanna längre.

Jag som ifrågasätter är själv en före detta undersköterska och dotter .

Ewa Elowsson

Åhus

Svar från Caroline Nilsson, verksamhetschef för Akutmottagningen Kristianstad

Hej, det är väldigt tråkigt att höra om era negativa upplevelser av akutmottagningen. Hos oss ska alla patienter, närstående och besökare alltid bemötas med empati, omtanke och respekt. Att bli bemött på det sätt som du beskriver är inte okej. För att reda ut vad som hänt ber jag dig kontakta mig direkt. Tack på förhand!

Annons
Annons
Annons
Annons