Annons

Två stopp i Åhus tog uppåt fyra timmar plus telefonkö

Jag blir förtvivlad när jag gång på gång får höra hur illa det fungerar med färdtjänsten i vår kommun. Min mor nästan 90 år nästan blind och dessutom hörselskadad utnyttjar naturligtvis denna tjänst vid behov. Så gjorde hon även för ett par dagar sen, skriver Ewa Elowsson, Kristianstad.
Färdtjänst • Publicerad 21 februari 2020
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
En resa till apoteket och Kvantum tog flera timmar med färdtjänst.
En resa till apoteket och Kvantum tog flera timmar med färdtjänst.Foto: Jessica Gow/TT

Hon beställde en resa till apoteket och skulle sen vidare till Kvantum för att handla. För detta krävdes tre samtal och över en timmes väntan innan hon kom till Kvantum ....

Väl där säger chauffören att jag väntar på dig här så du behöver inte beställa någon hemresa . Något förvånad men tacksam blev hon ju naturligtvis. När hon handlat färdigt tittade hon om chauffören fanns där inne (hon ska hämtas inne i affären ). Där syntes ingen så hon gick trots allt ut och tittade . Döm om hennes förvåning hon ser färdtjänstbilen som kör runt och sen försvinner …. Nu fick hon återvända in och på nytt ringa (40 personer i kö) för att få en bil hem.

Annons

Är detta verkligen humant att behandla äldre människor såhär? Ett besök på två olika ställen inom Åhus tog alltså mellan tre och en halv och fyra timmar! Jag ber er tänk om och gör rätt!

Eva Elowsson

Kristianstad

Annons
Annons
Annons
Annons