Superb med flaggan i topp
Nej, Skoda har inte tagit sig vatten över huvudet med nya Superb Combi iV. Tekniken kommer nämligen från svenska folkets tjänstebilsfavorit Volkswagen Passat Sportscombi GTE fast tjecken är billigare, utrustningsnivån högre och baksätet bjuder på limousinekänsla.
Skoda Superb iV presenteras som det perfekta flaggskeppet och vi är beredda att hålla med. Kombiversionen förväntas stå för majoriteten av försäljningen och därmed är bilvalet enkelt.
Skoda Superb Combi iV 1,4 PHEV Style
Bensinmotor:4-cyl med dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cyl. Max effekt 156 hk vid 5 000 varv/min.
Max vridmoment 250 Nm mellan 1 550-3 000 varv/min.
Elmotor: 115 hk. Total systemeffekt/vridmoment: 218 hk/400 Nm.
Kraftöverföring: Motorn fram, framhjulsdrift. 6-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring: Fram: fjäderben med undre triangellänkar. Bak: multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel: 10,4 meter.
Bromsar: Skivor fram och bak. ABS. Antispinn/sladd.
Mått/vikt: (cm/kg)Axelavstånd 284, längd 486, bredd 186, höjd 148.
Tjänstevikt 1 752. Bränsletank 50 liter. Batterikapacitet 13 kWh.
Prestanda: Toppfart 224 km/h. Acceleration 0-100 km/h 7,8 sek.
Förbrukning/Miljö: 1,6 liter per 100 km vid blandad körning. CO2: 37 g/km.
Räckvidd på el 54 km (WLTP).
Pris: 435 500 kronor (exkl. 34 296 kronor i preliminär klimatbonus).
Plus
Goda utrymmen och bra komfort
Hög standardutrustning
Snål förbrukning
Pålitlig drivlina
Minus
Ökad tjänstevikt och sänkt lastvolym
Högt hybridpåslag för privatbilister
Vi hoppar in bakom ratten, sneglar mot det rymliga baksätet och redan här är vi djupt imponerade. Utrustningslistan till Skodas nya fanbärare bjuder på ett rejält flaggspel och många finesser ingår redan i grundutförandet för 435 500 kronor. Men vill man ha alla säkerhetsvimplar med på linan så ska man kryssa för ”Laurin & Klement”. Vips åker priset upp till 461 200 men å andra sidan ingår bland annat en heldigital instrumentering, ljudanläggning med tio högtalare, ventilerade framstolar, läderklädsel och fjärrstyrd parkeringsvärmare.
Ett baksäte med limousinkänsla samt ett stort bagageutrymme som sväljer 510 liter i all ära – men om premiumkänslan ska räcka hela vägen in i mål så krävs också att kombin är skön att köra. Även på den fronten har Skoda lyckats riktigt bra med en behaglig fjädringskomfort, goda vägegenskaper och låg ljudnivå.
Drivlinan består av en bensinfyra på 156 hästkrafter som arbetar tillsammans med en elmotor på 115. Totalt kan 218 hästar levereras till framhjulen via en sexstegad dubbelkopplingslåda och övergången sker i princip obemärkt med hjälp av tre körprogram. E-mode är strikt eldrivet, Hybrid kombinerar båda drivkällorna medan Sport beordrar ”full fart framåt” under vår kanalkryssning i Amsterdam. Skodas första laddhybrid rullar ut på marknaden med flaggan i topp. (CNP)
Willy Priske
Jenny Nilsson
Foto: CNP AB