Annons

Han vill varna för bluffande mobilföretag

Konsumentvägledaren Niclas Sturesson vill varna för att företag missleder kring mobiltjänster och fakturerar dyrt. Han har nyligen lyckats hjälpa en kvinna i Hässleholm.
Hässleholm • Publicerad 5 november 2019
Det räcker inte att tacka ”ja” via ett sms utan det krävs skriftligt avtal, anser Niclas Sturesson.
Det räcker inte att tacka ”ja” via ett sms utan det krävs skriftligt avtal, anser Niclas Sturesson.Foto: Alexander Larsson Vierth/TT

Abonnemang med 24 månaders bindningstid som egentligen innehåller ”luft”. Så förklarar Hässleholms konsumentvägledare Niclas Sturesson fallen som han stött på under senare tid och som kan kosta nära 2 000 kronor i månaden.

– Företaget får kunden att teckna ett abonnemang som i princip innebär att man får rätt att ringa företaget och rådfråga kring vilket abonnemang man ska ha. Det är skrämmande.

Annons

Företaget går under flera namn, Mobilegroup, Telefonihuset, Telanova och Teknikvänner. Niclas Sturesson berättar om en kvinna i Hässleholm som han tillsammans med en av de större och seriösa operatörerna lyckats hålla skadefri.

– De gick in som goodwill och subventionerade eftersom blufföretaget uppgett att de arbetade åt dem.

När folk inte betalar fakturan väntar inkassobreven. Även där har han agerat och fått inkassoföretag att backa.

– Problemet är att folk blir livrädda för att hamna hos kronofogden. Det blir flera trösklar att komma över för att få rätt. Tänk en stackars förtidspensionär med låga inkomster som inte orkar bestrida fakturan, säger Niclas Sturesson.

I september stämde Konsumentombudsmannen, KO, företaget Mobilegroup, senare Telefonihuset, och personen bakom företaget. Detta skedde sedan över 900 personer kontaktat Konsumentverket på kort tid med klagomål mot bolaget. Många uppger att säljaren utgett sig för att ringa från konsumentens befintliga operatör, ofta Tre.

KO vill att domstolen dömer ut en marknadsstörningsavgift på 2,4 miljoner kronor. Företaget Tre har också polisanmält Mobilegroup/Telefonihuset.

Kristianstadsbladet lyckas inte hitta något telefonnummer via de olika bolagens hemsidor.

Är de fortfarande verksamma?

– Ja, under olika namn. Jag lyckas bara skicka mail till dem.

Niclas Sturesson berättar att företagen lockar genom att erbjuda gratisprodukter, som det visar sig att konsumenten får betala dyrt för.

Annons

Han anser även att företagen försöker kringgå kravet på skriftligt godkännande.

– Personer har tackat ”ja” genom att svara via ett sms men det anser inte jag räcker. Det ska synas tydligt vem som har tackat ”ja” genom ett skriftligt signerat avtal – hur kan annars företaget bevisa vem som har signerat ett avtal?

Niclas Sturesson är även konsumentvägledare i Östra Göinge och Perstorp.

Andreas LovénSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons