Annons

Konsumentskador för miljoner

Invånare i Hässleholms kommun mest missnöjda med bilköp.
Hässleholm • Publicerad 20 februari 2020
Affärer kring begagnade bilar leder till kontakter med kommunens konsumentvägledning, då man upplevt sig ha gjort en misslyckad affär.
Affärer kring begagnade bilar leder till kontakter med kommunens konsumentvägledning, då man upplevt sig ha gjort en misslyckad affär.Foto: Leo Sellén / TT

Under fjolåret vände sig hässleholmarna till kommunens konsumentvägledning med klagomål motsvarande ett värde på strax över fyra miljoner kronor.

För mer än hälften av värdet svarade misslyckade köp av begagnade bilar. Skadan beräknas till mellan 2,2 och 2,3 miljoner kronor.

På andra plats över misslyckade köp hamnar hantverkstjänster, till en beräknad skada på drygt 900 000 kronor. Bland övriga kategorier av signifikant värde finns köp av ny bil samt dator/telefon/spelkonsol.

Totalt registrerades 439 konsumentklagomål i Hässleholm under 2019.

Andreas LovénSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons