Kerstin Ekman skriver om Ciceros dotter Tullia, men samtidigt om alla kvinnors lott i essäboken ”Tullias värld”.
Kerstin Ekman skriver om Ciceros dotter Tullia, men samtidigt om alla kvinnors lott i essäboken ”Tullias värld”.Foto: Bodil Bergqvist

Tullias värld

Essä

Författare: Kerstin Ekman

Förlag: Albert Bonniers förlag

Kerstin Ekman har på senare år parallellt med det skönlitterära skrivandet ägnat sig åt folkbildning inom naturen och skogen med essäsamlingarna ”Herrarna i skogen”, ”Se blomman”, och så senast den Augustprisnominerade ”Gubbas hage”. I essäboken ”Tullias värld” kliver hon långt i både tid och rum och tar sig an antikens Rom, där hon låter läsaren få följa Ciceros dotter Tullia.

”Tullias värld” är en berättelse om kvinnornas och myternas Rom. Men inte bara. Det är också ett slags ilsken folkbildning som på ett sätt tar vid där ”Grand final i Skojarbranschen” slutade: att försöka vara människa av kvinnokön i en värld där människor av manskön bestämmer.

”Det är alltid en ynnest att som läsare få ta en lärd författare i handen och ledsagas genom okända ting, lära sig saker och få syn på samband man tidigare inte funderat över. Om”

”Tullias värld” berättar om Tullia, men samtidigt om alla kvinnors lott, rollerna man ska foga sig i, den kvinnlig kroppens sårbarhet och männens våldsamhet. Mellan raderna – och ibland inte mellan raderna – finns denna ilska över att ha behövt foga sig, ge sig, kvinnans varande som ”kött och underkastelse”, som Kerstin Ekman formulerar det. För essäboken ”Tullias värld” är också den moderna kvinnohistorien: religionen, kyrktagningen, den orena kvinnokroppen med menstruation, förlossning, amning.

Det är alltid en ynnest att som läsare få ta en lärd författare i handen och ledsagas genom okända ting, lära sig saker och få syn på samband man tidigare inte funderat över. Om Tullia finns inte mycket beskrivet. Kerstin Ekman skriver att hon försöker ”lyssna” till Tullias röst, hon får läsa mellan rader i de få dokument som finns bevarade, hitta detaljer här och där. För kvinnorna har aldrig huvudrollen.

”Tullias värld” är inte skriven för en nybörjare. Det är en långsam läsning av en associativ text som kräver förkunskaper som läsaren ska fästa upp de associativa trådarna på. Förmår läsaren det, så bildas en gobeläng av meningar som visar det större mönstret. Men ibland går berättandet lite för fort, som om Kerstin Ekman har bråttom att hinna med så mycket som möjligt och raskt hastar vidare till nästa association. Ibland känns också texten som en samling artiklar från Nationalencyklopedin, med mycket fakta som staplas på varandra i huvudsatser. Men ofta är texten rik, med beskrivningar av lukter och hus och människor.

”Den noggranna läsaren upptäcker också en mening här, en där, där Kerstin Ekman berättar om sina egna erfarenheter om att försöka vara människa av kvinnokön.”

Den noggranna läsaren upptäcker också en mening här, en där, där Kerstin Ekman berättar om sina egna erfarenheter om att försöka vara människa av kvinnokön: några män som man inte skulle hamna ensam med i ett rum, en manlig kommentar om en blodig fläck på hennes randiga sidenkjol – en sådan skam som inte går att ”gnugga bort på en offentlig toalett”.

Ja! Ilskan i detta! Menstruationen som skamlig, kvinnan som oren. Likt sin figur Oda Arpman hötter Kerstin Ekman ilsket med näven och säger ”nog” på sitt eget vis, där kvinnolivet blir ett slags gerillaverksamhet, samtidigt som man måste följa spelets regler. Som när Kerstin Ekman inte sade emot sin latinlärare: ”Ibland vet man när man ska vara tyst för att få bra betyg och bra betyg är en viktigare strid att vinna.”

”Tullias värld” måste läsas. Inte minst för att påminnas om att detta är så världen ser ut. Då, som nu.

Annika WallSkicka e-post