Annons

Gå inte på bluffsiffrorna om snabbtågen

Om makthavarna inte ens kan planera bygge av cykelbanor korrekt, hur ska då detta mastodontprojekt kunna genomföras utan att vi skattebetalare blir länsade?
Ledare • Publicerad 21 oktober 2019 • Uppdaterad 19 november 2019
Detta är en ledare i Kristianstadsbladet. Kristianstadsbladets politiska hållning är liberal.
Foto: Stina Stjernkvist/TT

”Investeringarna i cykelbanor i Stockholms stad har blivit sju till tio gånger högre än vad politikerna trodde när cykelplanen klubbades i kommunfullmäktige”, skrev DN för några dagar sedan. ”Cykelbanorna på Värtavägen i Stockholm blev 45 miljoner dyrare än planerat och landade på 75,9 miljoner”, rapporterade Mitti.

Ja, att infrastrukturprojekt kan spräcka budgetar och trotsa tidsplaner förstår de flesta. Vi har ju sett hur det har gått i andra sammanhang och låter oss inte längre luras.

Annons

De nya höghastighetstågen, som det har pratats om i ett antal år nu, ska kosta 230 miljarder kronor sägs det. Men enligt en färsk rapport från Stockholms handelskammare är en rimlig uppskattning att det blir mer än dubbelt så dyrt.

Siffran 230 miljarder är exempelvis i 2015 års pengavärde. Trafikverket har beräknat kostnaden till 190-320 miljarder, vilket motsvarar cirka 216-364 miljarder i 2019 års penningvärde.

Trafikverket pressade visserligen ner kostnaden med 26 miljarder genom besparingar i byggnationen, men Stockholms handelskammare kunde avslöja att den besparingen förutsätter ändrade miljöregler i både Sverige och i EU, vilket sannolikt inte blir av. ”Tvärtom har Trafikverket sedan 2015 beslutat om ökade miljökrav, både från ekologisk och klimatmässig synpunkt. Erfarenhetsmässigt kommer detta att öka kostnaderna för projekten.”

Kommuner dessutom måste stå för sådant som stationshus och anslutningar. Bara stationsbyggnaden i Jönköping kommer kosta 27,8 miljarder och ligger inte ens med i projektet just nu. Hur ska redan pressade, stressade kommuner som Hässleholm klara detta?

Forskning visar att tågprojekt tenderar att öka mycket i pris under arbetets gång. Handelskammaren räknar försiktigt med 28 procent men det finns skräckexempel att hålla i minnet, som att Ostlänken, sträckan mellan Järna och Linköping, redan har ökat 80 procent i projekteringsstadiet.

Men miljön då? Ja, miljön... Även om Miljöpartiet är förespråkare för tågen kan man verkligen ifrågasätta hur partiet resonerar. Klimatnyttan av höghastighetståg kommer enligt Trafikverkets beräkningar först om 50 år givet att vi börjar bygga nu. Och vem vet hur mycket bilar och flyg släpper ut då? Kanske transporterar vi oss då på ett helt annat sätt och fyller fordonen med annat än el och bensin.

Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt kräver att höghastighetstågen ska byggas ut så snabbt som möjligt, men som vanligt tänker V tydligen inte på de ekonomiska konsekvenserna kring politiska satsningar, för i deras värld kan ju ”de rika” alltid ta notan.

Moderaterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna är tack och lov emot bygget, och kan stoppa infrastrukturminister Tomas Eneroths (S) dröm om en bred överenskommelse.

Låt oss hoppas att fler vågar protestera för snabbtågen blir sannolikt alldeles för dyra, tekniken kan vara förlegad när de väl rullar och ingen vet idag var och när tågen ska stanna och vad de kommer att kosta för konsumenten.

Osäkerheten är helt enkelt för stor, så det finns skäl att stoppa investeringen innan den har blivit en flopp, skatten måste höjas och barngrupper minskas som en konsekvens. Politik handlar inte bara om att vilja, utan också om att välja.

Annons

.

.

Läs gärna också

Dagens industri tv, Dahlman kommenterar tågen

Carolin DahlmanSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons