Annons

Vikingarna träder in i "Assassin's creed"

Lönnmördarserien "Assassin's creed" riktar blickarna norrut och tar sig an vikingatiden. "Det är en otrolig period av krig, politik, kultur och identitet, som aldrig på riktigt har utforskats med ett förankrat och trovärdigt perspektiv i ett tv-spel", säger kreativa chefen Ashraf Ismail.
Spel • Publicerad 18 maj 2020
Vikingarnas fartyg gav ett övertag över fienden. Det är från dem som spelaren kan ge sig in i räder i fiendernas territorium. Korpen Sýnin är huvudpersonen Eivors följeslagare.
Vikingarnas fartyg gav ett övertag över fienden. Det är från dem som spelaren kan ge sig in i räder i fiendernas territorium. Korpen Sýnin är huvudpersonen Eivors följeslagare.Foto: Ubisoft

"Assassin's creed" har alltid utspelats vid avgörande historiska tidpunkter. I nästa spel i serien, som kallas "Valhalla", skrivs årtalet 873. I dagens Norge bestämmer sig huvudpersonen, vikingaledaren Eivor, och hens ätt för att styra kosan mot England.

"Vikingatiden är ett unikt tillfälle som visar upp en ikonisk krigarkultur och en intensiv invasion som leder till Englands födelse", säger Ashraf Ismail, kreativt ansvarig vid utvecklaren Ubisofts kontor i kanadensiska Montreal, i en mejlintervju med TT.

Annons

Det är första gången som Skandinavien förekommer i spelserien.

"Norge är majestätiskt med sina fjordar och branta berg, men det är också en väldigt karg och kall plats för våra vikingar att bo i. Som kontrast är England grönt och frodigt, med bördigt land att bruka och djupa skogar att utforska. Men du kommer också att se en stor variation i de olika regionerna i England, från snöiga berg i norr, till kärren i öst och till de natursköna klipporna i söder", säger Ismail.

Eivor kan vara antingen man eller kvinna, och som ledare för ett vikingasamhälle tvingas hen balansera gruppens behov mot sina egna, och ger sig både ut på slagfältet och in i det politiska ränksmideriet i England.

I "Assassin's creed Valhalla" är det dolda bladet tillbaka, som kan användas för att smygdöda fiender. Det ska också gå att försvinna i en folksamling, likt de äldre delarna av spelet. Men i vad som hittills visats upp är fokus mer på blodiga slag och belägringar. Brutalt, hänsynslöst och intuitivt är ord som Ismail använder för att beskriva sammandrabbningarna, där fler än 25 fiendetyper utlovas.

"Striderna är tyngre och blodigare med vapen kända från denna unika tidsperiod. Eivor är skicklig med dubbla vapen som tunga yxor, sköldar, svärd, hammare och slungor."

"Assassin's creed Valhalla" låter spelaren bygga upp en bosättning som är Eivors bas. Om spelaren investerar i byn kan den växa med nya byggnader med olika funktioner, och personer som Eivor möter i spelvärlden kan flytta in.

Ett vikingaspel skulle heller inte vara komplett utan möjligheten att ge sig ut med skepp och utföra räder längs med kuster och flodbäddar. Får spelaren syn på exempelvis ett kloster som den vill plundra, är det bara att blåsa i hornet och gå till anfall.

"Besättningen är ganska självständig, men är uppmärksam på vad Eivor gör. Om Eivor behöver hjälp med att öppna en dörr eller med en fiende, så kommer de till undsättning. Och om Eivor springer mot skeppet, så gör de detsamma", säger Ismail.

Annons

Även om "Assassin's creed Valhalla" inte är riktigt lika omfattande som föregångaren "Odyssey" är det ett enormt projekt där spelet utvecklas både till nästa generation (Playstation 5 och Xbox Series X) liksom nuvarande Playstation 4 och Xbox One och pc. Ubisoft Montreal har fått hjälp av 13 andra utvecklingskontor runt om i världen.

"I början av projektet ägnade vi mycket tid till efterforskningar, åkte på researchresor, mötte historiker och utvecklade huvuddragen i berättelsen. Innan vi tog in partnerstudiorna i produktionen så var vi tvungna att mejsla ut våra idéer och säkerställa att de var stadigt förankrade", säger Ashraf Ismail.

"Assassin's creed Valhalla" släpps i slutet av året.

Spelaren kan helt välja vilka två vapen som Eivor ska kombinera. ”Brutalt, hänsynslöst och intuitiv”', beskriver spelets kreativt ansvarige Ashraf Ismail stridssystemet.
Spelaren kan helt välja vilka två vapen som Eivor ska kombinera. ”Brutalt, hänsynslöst och intuitiv”', beskriver spelets kreativt ansvarige Ashraf Ismail stridssystemet.Foto: Ubisoft
Fakta

”Assassin's creed”

"Assassin's creed" är en spelserie från utvecklaren Ubisoft. Spelaren spelar en lönnmördare av assassin-orden, där huvudmotståndaren är tempelriddarordern. Spelet bygger på lönnmördarelement och bekämpning av fienden, men också på friheten att klättra och röra sig fritt över stora ytor, på ett parkourliknande sätt.

Förutom huvudspelen finns en mängd sidospår, som böcker, serietidningar och en Hollywoodfilm med Michael Fassbender.

Första spelet kom 2007 och sedan dess har ytterligare tio spel i huvudserien släppts. Det senaste, "Odyssey", kom 2018.

Gustav Sjöholm/TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons