Annons

Kulturminister i krismöte med mediebranschen

Kulturminister Amanda Lind (MP) har haft ett krismöte med mediebranschen, som drabbas hårt av minskade annonsintäkter i coronakrisen.
Men än kan ministern inte utlova några konkreta åtgärder.
Coronaviruset • Publicerad 25 mars 2020
Kulturminister Amanda Lind (MP) arbetar på krisåtgärder för mediebranschen. Arkivbild.
Kulturminister Amanda Lind (MP) arbetar på krisåtgärder för mediebranschen. Arkivbild.Foto: Nils Petter Nilsson/TT

– Vi tar med oss alla förslag in i vårt pågående arbete för att se vad vi kan göra för att underlätta i den här situationen, säger Amanda Lind efter mötet.

– Det är en olycklig paradox, att när efterfrågan på nyhetsrapportering är som störst, så sviktar annonsmarknaden.

Annons

En undersökning som dagspressens branschorganisation Tidningsutgivarna (TU) gjorde i förra veckan visar att medlemsföretagen räknar med fallande annonsintäkter på 30-60 procent. Dagspressen räknar också med att omsättningen kan krympa med upp till flera miljarder kronor på årsbasis.

Detta sker samtidigt som medierna jobbar för högtryck med coronabevakningen och allmänheten konsumerar nyheter som aldrig förr. Branschen har därför svårt att använda sig av en del åtgärder som har lanserats och som bygger på att efterfrågan försvunnit, till exempel korttidspermitteringar.

Ett av förslagen som branschen hade med sig till mötet med ministern var därför ett tillfälligt lönestöd. Ett annat är att tidningsföretag ska slippa dras in i ett nytt system för återvinning av papper vid årsskiftet, något som branschen tror blir kostsamt.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons