Annons
Nyheter

Premiär för kosläpp i ny tappning

Coronaviruset påverkar det mesta i samhället, och det årliga kosläppet är inget undantag.
Det som brukar vara en folkfest får nu upplevas digitalt när Arla livesänder släppet från tre gårdar.
Coronaviruset • Publicerad 25 april 2020
Kosläpp utanför Varberg som i år hölls utan besökare på grund av coronapandemin. Arla ivesänder flera kosläpp på sin hemsida som annars brukar vara ett stort evenemang.
Kosläpp utanför Varberg som i år hölls utan besökare på grund av coronapandemin. Arla ivesänder flera kosläpp på sin hemsida som annars brukar vara ett stort evenemang.Foto: Adam Ihse/TT
Kosläpp utanför Varberg som i år hölls utan besökare på grund av coronapandemin. Arla ivesänder flera kosläpp på sin hemsida som annars brukar vara ett stort evenemang.
Kosläpp utanför Varberg som i år hölls utan besökare på grund av coronapandemin. Arla ivesänder flera kosläpp på sin hemsida som annars brukar vara ett stort evenemang.Foto: Adam Ihse/TT
Göran och Susanne Lagerstedt på Olasgård stod värdar för ett av lördagens kosläpp.
Göran och Susanne Lagerstedt på Olasgård stod värdar för ett av lördagens kosläpp.Foto: Adam Ihse/TT
Kosläpp utanför Varberg som i år hölls utan besökare på grund av coronapandemin. Arla ivesänder flera kosläpp på sin hemsida som annars brukar vara ett stort evenemang.
Kosläpp utanför Varberg som i år hölls utan besökare på grund av coronapandemin. Arla ivesänder flera kosläpp på sin hemsida som annars brukar vara ett stort evenemang.Foto: Adam Ihse/TT

Varje vår samlas gamla som unga för att se kor släppas ut på grönbete efter en vinter i ladugården. Men i år får kosläppens besökare se kornas dans på avstånd, på grund av coronapandemin.

– Årets kosläpp blir en helt ny tappning. När allt annat är lite upp och ner i världen så vill vi fortfarande kunna bjuda på det största och bästa vårtecknet som vi har, säger Henrietta Anefalk, projektledare för det digitala kosläppet på Arla.

Annons

Vanligtvis arrangeras mellan 50 och 70 kosläpp på Arlas gårdar varje år, och till dessa kommer tusentals besökare. I år blir det lugnare när kosläppen från tre gårdar livesänds. Först ut är Olas gård i Halland, som drivs av Susanne och Göran Lagerstedt.

– I vanliga fall brukar vi ha grannar och andra som vill komma och titta här, men nu blir det lugnare, säger Susanne Lagerstedt.

För korna blir det dock fortfarande en fartfylld dag. För att fånga kornas upplevelse ska man sätta Gopro-kameror på korna, med hjälp av grimmor.

– Om det fungerar så får vi se ett kosläpp från kossornas perspektiv, ta med kossorna in i den digitala tiden, säger Henrietta Anefalk.

En bransch som lunkar på

Det digitala kosläppet blir det första av sitt slag. Men annars är vardagen på en mjölkgård sig lik även under en pandemi.

– Vi jobbar på som vanligt och försöker hålla oss friska för det är nu som vi har som allra mest att göra, säger Susanne Lagerstedt.

En skillnad är alla rutiner som har införts för att minska riskerna för smittspridning. Bland annat träffar mjölkbönderna inte längre chaufförerna som kommer och hämtar mjölken för att föra den till mejerierna, där det även är strikta hygienregler som gäller.

– Vi har klarat i princip alla leveranser under den här perioden. Att vi har klarat att leverera mat som vi har gjort betyder att samhället har fungerat, säger Erik Brattall, presschef vid Arla.

På Arlas mejerier har man nu börjat ta in sommarpersonalen i förväg för att täcka upp för sjukskrivningar. På gårdarna har sjukdomsfallen hittills varit få.

– Vi känner faktiskt, ta i trä, att detta kommer att fungera.

Säljare jobbade i blåställ

Annons

På Arla var coronakrisens första veckor de mest kritiska. Då fick personer från Arlas huvudkontor hoppa in.

– Under de två första veckorna var det ganska höga sjukskrivningstal på mejerierna och då hade vi folk från kontoret som drog på sig blåkläder och jobbade i kylen, säger Erik Brattall.

Det var människor som i vanliga fall jobbar med finans och sälj som fick testa på livet i ett mejeri.

– De tyckte att det var jätteroligt.

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons