Annons
Nyheter

Små matvarubutiker gynnas i coronakrisen

Mindre matvarubutiker och lanthandlare har fått ett uppsving under coronakrisen i Sverige.
Coronaviruset • Publicerad 13 april 2020
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med nio procent under februari 2020 jämfört med samma månad 2019. Det visar dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel. Siffrorna för mars släpps senare i april. Arkivbild.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med nio procent under februari 2020 jämfört med samma månad 2019. Det visar dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel. Siffrorna för mars släpps senare i april. Arkivbild.Foto: Hasse Holmberg / TT
Emelie Stjernfelt, handlare på Ica nära Trönö utanför Söderhamn, tror att många kunder väljer att handla lokalt för att gynna butiken hemmavid under coronatider.
Emelie Stjernfelt, handlare på Ica nära Trönö utanför Söderhamn, tror att många kunder väljer att handla lokalt för att gynna butiken hemmavid under coronatider.Foto: Privat

Att svenskarna köpt på sig mängder av pasta, toalettpapper, konserver och andra varor de senaste veckorna märks tydligt bland landets matvarubutiker. Icas totala butiksförsäljning i mars ökade med strax över 11 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. Stormarknaderna har gått allra bäst – tätt följt av mindre butiker.

– Det syns en ökad försäljning i sommarstugeområden, eller områden där det vanligtvis är en lite högre försäljning runt semestertider, säger Ola Fernvall, presschef på Ica.

Annons

För samtliga Ica nära-butiker, som är fler än 600 till antalet, ökade försäljningen med över 12 procent jämfört med året innan. Motsvarande siffra för de över 400 stormarknaderna var 14 procent.

Konkurrenten Coop såg en generell ökning i alla butiker i landet under mars månad, jämfört med året innan. Bland dess två butikskategorier är det Coops stormarknader som har gått bäst.

E-handeln var populär i mars både för Ica och Coop.

"Har exploderat enormt"

Emelie Stjernfelt, handlare på Ica nära Trönö utanför Söderhamn, är en av dem som har det hektiskt på jobbet just nu. Resultatet i mars blev en ökad omsättning med cirka 20 procent jämfört med samma period i fjol.

– Det är ganska mycket för en liten lanthandel. De senaste två veckorna har vi märkt att vår försäljning online har exploderat enormt. Tidigare hade vi kanske 100 kunder på online i månaden. Den här veckan, under påsk, så hade vi 200 på en vecka.

Det har inte varit några bunkringsfasoner i just hennes butik, men däremot en strid ström av kunder. Ica-butiken har valt att nyanställa en person för att klara trycket.

– Det är många kunder som säger "tack för att ni finns", alla är jättetacksamma och supergulliga. Det är jättekul att kunna hjälpa när man får den fina responsen, säger Emelie Stjernfelt.

"Ljus i coronamörkret"

På Svensk handel har man märkt av trycket på de mindre butikerna dels från medlemsföretagen, dels via medierapportering. Chefsekonomen Johan Davidson tror att uppsvinget har att göra med att fler håller sig hemma.

– Det är glädjande för de mindre butikerna, ett ljus i coronamörkret, säger han.

Andra mindre butiker inom servicehandeln som ligger i citylägen går dock mindre bra, enligt Johan Davidson.

Annons

– Framför allt kiosker, 7-eleven och Pressbyrån går väldigt dåligt tyvärr. Så bilden är lite splittrad.

Vill gynna hembutiken

Kreditupplysningsföretaget UC ser en "ganska kraftig" nedgång av konkurser i mars för detaljhandeln, rapporterar Sveriges Radio. Framför allt vittnar man om ett uppsving för de små detaljhandlarna, små livsmedelsbutiker ute i förortscentrum som finns med i statistiken.

Handlaren Emelie Stjernfelt tror att allt färre kunder vill åka in till stan under coronaviruspandemin.

– Sedan kanske de känner att de också vill gynna butiker hemmavid.

Fakta: Riktlinjer för butiker

Svensk dagligvaruhandel har tagit fram gemensamma riklinjer för butiker, med anledning av Folkhälsomyndighetens allmänna råd om att förhindra smitta av covid-19. Riktlinjerna publicerades i början av april och implementering av åtgärderna har startat, men eftersom olika butiker har olika förutsättningar så sker arbetet successivt.

Det handlar bland annat om att butiker ska arbeta för ett jämt kundflöde. Om möjligt ska kunder uppmanas att komma de tider då besöksantalet brukar vara lägre.

En annan riktlinje är att butiker ska påminna och informera kunder om att de ska hålla avstånd till varandra.

Om man bedömer att avståndet mellan kunderna inte kan hållas så ska man informera om att tillträde till butiken kan begränsas. Om så är fallet ska ett kösystem sättas upp – med minst 1,5 meters avstånd mellan kunderna.

Källa: Svensk dagligvaruhandel

TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons