Annons

Svenska rallyhoppet: "Jag siktar på toppen"

Kylan har dröjt, snön lyser med sin frånvaro och tävlingen har kortats med flera sträckor. Men svenskhoppet från Charlottenberg är ändå taggad inför det svenska VM-rallyt.
Rally • Publicerad 11 februari 2020
"All cred till FIA och arrangörerna som får ihop ett rally, trots allt", säger Pontus Tidemand, som kommer till start i WRC2-klassen i Rally Sweden. Arkivbild.
"All cred till FIA och arrangörerna som får ihop ett rally, trots allt", säger Pontus Tidemand, som kommer till start i WRC2-klassen i Rally Sweden. Arkivbild.Foto: Micke Fransson/TT

Rally Sweden blir i år ett stympat rally. Flera sträckor, bland annat klassiska Vargåsen, har strukits och karaktären på rally blir mer grus, än på snö och is. Tidemand tror det ändå kommer att bli ett rally i publikens smak.

– Det blir lite kortare, men istället blir det bra påslag. Det blir som ett sprintrally. Säkert ett ruggigt tempo från första början, säger han.

Annons

Och för Tidemands del ger publikstödet på hemmaplan i Värmland extra tändvätska.

– Jag njuter av det. Det är så kul att se alla svenska flaggor efter sträckorna. Jag hinner se dem även om det går fort.

Köra hela serien

Tidemand är tillbaka för sin tionde start i Rally Sweden. I år i en WRC2-bil.

– Målet är att köra hela WRC2 serien. Det är inte klart än, men det är det vi jobbar med, säger han.

Han kör Skoda Fabia för det tyska teamet Toksport WRT.

Tidemand har tidigare haft stora framgångar i klassen åren 2016 till 2018, och vann hela serien 2017. Det gav förhoppningar om kontrakt med ett WRC-team. Men alla bitar har inte fallit på plats. Förra året blev det fyra rallyn i en WRC-bil, inklusive Rally Sweden, och han kom som bäst sjua i Wales.

– Jag tycker att det inte var illa efter de förutsättningarna vi hade, säger han.

Men för den här säsongen är siktet inställt på WRC2. Och inför premiären siktar han högt.

– Minst en pallplats i alla fall. Poängmässigt vill jag ha med mig goda förutsättningar för resten av säsongen. Jag siktar på toppen, säger Tidemand.

– Men man måste också tänka lite smartare än att bara lockas av glamouren för en enda tävling, säger han som en reservation.

Delad klass

Annons

Inför det här året har klassen delats, så att fabriksstöttade kör i WRC2 och privatsatsande i WRC3.

– WRC2 blir en tuff klass, med hård konkurrens, säger Tidemand.

Mads Östberg leder efter det inledande Monte Carlo-rallyt. Med finns också bland andra Nikolay Gryazon och Ole Christian Veijby. Rivalen Johan Kristoffersson kör i WRC3 klassen.

– Han har kört mer rally i år än vad jag gjort. Jag ska inte underskatta honom, säger han salomoniskt.

Själv litar Tidemand på sin rutin. Stöttad av sin nya andreförare Patrik Barth.

Rally startar med traditionsenlig sprintsträcka på travbanan i Karlstad på torsdag kväll och kör efter ett reducerat schema fram till finalsträckorna i Likenäs på söndag förmiddag.

Jonas Dagson/TT
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons