Annons

SSR-profiler går in som ny SM-promotor

Det blir SSR-profilerna Anders Martinsson, Patrik Persson, Kjell-Åke Jönsson, ”Jocke” Berg och Sara Meijving som med nystartade SRM (Svenska Rallymästerskapen) tar över som promotor för Rally-SM från 2021.
Ett treårsavtal är tecknat med Svenska Bilsportförbundet och där SRM introducerar ytterligare tävlingsformer med SM-status.
Rally/Kristianstad • Publicerad 8 juni 2020
Millebygden Arena utanför Älmhult är det som SRM ser som förebild för Sprint-SM.
Millebygden Arena utanför Älmhult är det som SRM ser som förebild för Sprint-SM.Foto: Tommy Svensson

Redan för någon månad sedan meddelade förbundet att nuvarande avtal med föreningen MAS inte skulle förlängas och efter detta har det spekulerats vilt om vem eller vilka som skulle ta över efter Lasse Mattsson & co.

Nu har vi svaret och det blev ett gäng med rötterna i South Swedish Rally som kunde presentera det bästa upplägget för SBF:s vd Anna Nordqvist.

Annons

– I vårt koncept var det nog delarna med att få in många helt nya arrangörer i SM samt förbättrade möjligheter för både större mediauppmärksamhet men även där de kommersiella bitarna i mästerskapet stärks, menar Anders Martinsson.

Svensk Bilsports vd Anna Nordkvist är nöjd med den nya lösningen.

– Det känns verkligen skönt att nu ha Rally-SM för 2021 till 2023 på plats. Avtalet med nuvarande promotor löper ut i år och vi har under året blivit approcherade av ett flertal aktörer som känt sig redo att kliva in som ny promotor för Rally-SM. Det har varit många givande och kreativa möten där jag känner att vi nu har landat helt rätt.

Den största nyheten är utan tvekan att det blir två helt nya SM-kategorier förutom det befintliga som i sammanhanget benämns som ”Stora SM”. Två olika sprintmästerskap, både asfalt och grus introduceras direkt 2021.

– Vi tror stenhårt på att få in nya deltagare i SM med detta, tävlande med stor ambition men som av olika anledningar inte kan satsa på vanliga ”Stora SM”, säger Martinsson, som utvecklar sprintplanerna:

– Asfalt-SM inleds påskveckan på Elmia i samband med den stora bilmässan där och avslutas i juli med ”SM-veckan Sommar” som också tv-sänds.

När asfaltåkarna går på semester är det dags för ”Sprint Grus SM” och då är det Årjäng och ”Hästkraftsveckan” som inleder. Finalen körs sedan på hösten och med ”Karlskronapokalen” som hade premiär som Sprint-tävling i höstas.

– Båda Sprint-delarna körs med fem deltävlingar och här ser vi stor potential för att få se helt nya fräscha namn i kamp om SM-medaljerna, menar Patrik Persson.

När det kommer till ”Stora SM” blir det fem SM-orter som får äran att inleda den nya epoken.

Först ut är Boden och North Rally som kommer att köras som ”dubbeltävling” där varje etapp ger fulla poäng.

Annons

– Vi söker oss långt upp för att kunna garantera att det finns snö och därmed minimera risken att behöva ställa in, förklarar Martinsson som fortsätter:

– Efter detta blir det återigen ny SM-arrangör som kör första grustävlingen och för första gången blir det SM-rally på Gotland.

Båtturen till gruspremiären blir i april innan det blir en mer välkänd tävling, SSR i maj. Redan i år lovades Skillingaryds MK en ny chans i SM-kalendern efter att ha tvingats ställa in på grund av corona.

– Ett löfte vi självklart håller och i mitten av juni är det dags för Skilling 500 innan det blir final i Hässleholm två månader senare. En intensiv SM-säsong är att vänta, konstaterar Martinsson.

Att det blir så jäktigt beror på lite efterdyningar av dagens corona-läge, men påpekar han.

– Tidigare år har grusdelen i SM körts från maj till september medan det till nästa år blir perioden april-augusti, lika många månader och enda skillnaden är att vi både börjar och slutar tidigare.

En sak som blir ny från 2021 är att SRM skalat bort mycket av de krav som tidigare ställts på SM-arrangörerna. Krav som till exempel längd på det totala antalet mil specialsträckor, nu ska istället varje arrangör anpassa tävlingen efter egna förutsättningar.

– Med mindre krav kan vi även sänka startavgifterna och räknar med att dessa framöver ska hamna kring femtusen kronor mot dagens åtta, berättar Persson.

– Allt för att locka fler att åka SM!

I ”Stora SM” försvinner klassen 4WD Övriga och från 2021 körs alla 4WD-bilar i samma klass. Annars fortsätter klasserna R2 (Otrimmat) och R3 (Trimmat 2WD) precis som tidigare. I Sprint-SM förenklas det ännu mer och där blir det enbart två klasser, 2WD och 4WD.

Annons

Det finns även en målsättning att utveckla med ytterligare en klass.

– Vi hoppas på grönt ljus för Grupp F-klasserna vilket onekligen vore ett lyft för både klassen och mästerskapet, menar Martinsson.

Målsättningen kan förtjäna ett förtydligande, det kommer enbart att handla om rena Grupp F-bilar. Närbesläktade VOC får inte chansen att vara med och slåss om SM-medaljerna och Martinsson förklarar varför.

– Inte så att vi har något emot VOC, men detta är ingen klass som SBF kontrollerar och då kan man inte heller dela ut några SM-medaljer.

Att just sprinttävlingarna har en spännande utveckling framför sig är uppenbart när Anders och Patrik nästan pratar i mun på varandra i ivern att marknadsföra de nya mästerskapen.

– Vi ser framför oss att detta ska locka arrangörer nära storstäder där tråkigt nog rallysporten i dag är väldigt anonym. Med tävlingar inom rimligt avstånd ska publiken och även media enkelt kunna ta sig ut till ”Sprint-SM”.

SRM ser det inte som önskvärt att grusmästerskapet körs med vanliga specialsträckor ute i skogen, Persson utvecklar.

– Helst ska det vara typ publikvänlig arenasträcka och där SSR:s Millebygden är lite av riktmärke för hur vi önskar se upplägget.

– Men återigen, det är upp till varje arrangör att jobba efter egna förutsättningar…

Med en trio djupt involverad i South Swedish Rally sedan många år, till exempel är Patrik Persson tävlingsledare, Kjell-Åke Jönsson eventansvarig medan Anders Martinsson numera är lite ”Mr SSR” känns det som att risken ändå finns att deras egen tävling ska hamna lite i skuggan av det nya uppdraget?

Annons

– Den risken är minimal och vi har jobbat ihop i så många år att vi vet vad som krävs i bägge rollerna, nej detta ser vi inte som något problem, menar Martinsson.

Inte nog med engagemanget i SSR, han har dessutom startat populära Sydsvenska Rallycupen som inte heller denna kommer att påverkas?

– Inte ett dugg, dessutom blev jag avtackad i Växjö i fjol så min roll i SSRC är numera mycket begränsad.

Trion är väldigt ödmjuk inför uppdraget och medger att man tar över ett mästerskap som fått ny vind i seglen efter MAS insatser.

– Helt klart har MAS gjort ett mycket bra jobb, men ändå kände nog SBF att det var dags att förnya och utveckla i en annan riktning än vad dom ansåg gamla promotorn kunna leverera. Nu hoppas vi lyckas med att gå i takt med såväl förbund, arrangörer, sponsorer, publik samt allra viktigast, de tävlande, avslutar ledningen för nya promotorn SRM.

Fakta

SM-kalendern 2021

Rally SM: North Rally – Rally Gotland – South Swedish Rally – Skilling 500 – Snapphanerally.

Sprint Asfalt: Jönköping – Uddevalla – Tingsryd – Tierp – SM-veckan (oklart Halmstad eller Linköping).

Sprint Grus: Årjäng – Bergslagsklubbarna – Sigtuna – Vara – Karlskrona.

Från 2021 är det nya promotor för Rally-SM, SRM med rötterna i South  Swedish Rally. Med lite nya grepp hoppas man få ytterligare fart på mästerskapet.
Från 2021 är det nya promotor för Rally-SM, SRM med rötterna i South Swedish Rally. Med lite nya grepp hoppas man få ytterligare fart på mästerskapet.Foto: Tommy Svensson
”Mr SSR” Anders Martinsson från Älmhult är en av de störst drivande krafterna i nya SRM som ska driva Rally-SM tre år framöver.
”Mr SSR” Anders Martinsson från Älmhult är en av de störst drivande krafterna i nya SRM som ska driva Rally-SM tre år framöver.Foto: Tommy Svensson
Tommy SvenssonSkicka e-post
Så här jobbar Kristianstadsbladet med journalistik: uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons