Annons

Kristianstads badrike är tydligt och ger möjligheter

Ett namn ska både vara inbjudande för besökare och samtidigt enkelt och kraftfullt att marknadsföra. Att använda ”Kristianstad” är viktigt för kommunens varumärke, skriver Ulrika Cedell, förvaltningschef på kultur- och fritidsförvaltningen apropå valet av namn till nya badhuset.
Nya badhuset • Publicerad 14 februari 2020
Detta är en opinionstext i Kristianstadsbladet. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Motionssimmaren Asta Franzén, 93 år, fick hjälp av kommunalrådet Pierre Månsson (L) vid första spadtaget.
Motionssimmaren Asta Franzén, 93 år, fick hjälp av kommunalrådet Pierre Månsson (L) vid första spadtaget.Foto: Mikael Persson

I en tid när många söker information genom digitala sökmotorer som Google är det viktigt att använda ordet ”bad” utöver ortnamnet. Det nya badhuset ska bli ett bad för alla, en mötesplats med ett brett utbud för olika åldrar. Här finns bassänger för plask och lek, men också för motion, föreningsverksamhet, undervisning och rehabilitering. Badhuset är uppdelat i olika rum för att besökarna skall kunna välja mellan stoj och lek eller lugn och ro. Mellan träning och undervisning eller relax och avkoppling. En separat bassäng med hopptorn och en relaxavdelning med takterass och flera spännande bastubad blir det också. Detta syftar vi på med ordet ”badrike”.

Namnet Kristianstads badrike följer dessutom också benämningstraditionen för våra fritidsanläggningar och besöksplatser i kommunen, exempelvis Kristianstads Vattenrike, Kristianstads arenaområde och Kristianstads teater.

Annons

Representanter från kultur- och fritidsförvaltningen, kommunledningskontoret och miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen har tillsammans tagit fram namnet som även är kommunicerat med våra folkvalda politiker i kommunstyrelsen. Det är alltså inte en persons val i stunden. Jag fick däremot förmånen att presentera namnet vid byggstartsceremonin. Vi tycker att Kristianstads badrike är ett bra namn. Det kommer att göra det nya badhuset rättvisa och skapa attraktionskraft.

Ulrika Cedell

förvaltningschef

Kultur- och fritidsförvaltningen

Annons
Annons
Annons
Annons